https://24tv .ua/detsentralizatsiya_pro_zmini_do_konstitutsiyi_i_chi_otrimaye_donbas_okremi_povnovazhennya_n1250286
Децентралізація: чи отримає Донбас окремі повноваження
Зміни, запропоновані Зеленським, виключають автономію ОРДЛО і окремі вибори
Запропоновані Зеленським зміни до Конституції щодо децентралізації викликали дискусію. Передусім, через певні побоювання можливого отримання областями більших повноважень. Про переваги і недоліки документу – далі в матеріалі 24 каналу.
Увага: З'явився текст закону Зеленського зі змінами до Конституції щодо децентралізації: що зміниться
Особливий статус Донбасу
Екснардеп Юрій Ганущак підкреслює: законопроєкт президента Зеленського навпаки – убезпечує державу від можливої федералізації і наданню Донбасу особливого статусу.
Положення про скасування переліку областей – крок до унітарності України. Нинішній перелік – ознака федеративної держави. Немає можливості для особливих статусів. Мовиться про правовий статус усіх адміністративно-територіальних одиниць України, а не окремо Донбасу. Це страшилки і маніпуляції,
– наголошує Юрій Ганущак.
Експерт Ярослав Макітра в інтерв’ю телеканалу "Рада" зазначає: на відміну від змін до Конституції, які подавав Порошенко, немає положень про надання особливого статусу областям. У законопроєкті Порошенка можливість особливого статусу передбачалася прикінцевими положеннями.
особливий статус донбасу
Зміни, запропоновані Зеленським, виключають автономію ОРДЛО і окремі вибори / Фото Getty
Політолог Петро Олещук також відзначає: цілком очікувано, що в документі змін до Конституції жодних згадок про ОРДЛО. На відміну від спроби часів Порошенка, коли децентралізація провалилася саме тому, що в текст відповідних змін "вписали" згадку про "особливості" окремих регіонів.
Читайте також: Яким територіям можуть надавати особливий статус: що відомо про децентралізацію
Префекти – потрібні чи ні?
На переконання фахівців, запровадження інституту префектів цілком правильне. За словами Юрія Ганущака, добре, що пропонується розмежування між державою і місцевим самоврядуванням. Політолог Ярослав Макітра зауважує: префекти були і в попередньому документі, запропонованим п’ятим президентом Порошенком.
Згідно законопроєкту, префекти мають право зупинити рішення громад, облрад, відсторонювати від посади, розпускати орган і звернутися до Конституційного суду, підкреслюють експерти.
Але чітко вказано: це стосується тільки випадків, коли є загроза територіальній цілісності і нацбезпеці. Ця норма під час війни дає головнокомандуючому можливість швидких рішень для збереження цілісності держави,
– переконаний Ярослав Макітра.