Раді Вас бачити! » Увійти » Створити новий профіль

Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Спалювання людей живцем: досвід Галичини

В Європі живих людей почали масово спалювати з 1275 року, коли на півдні Франції, у Лангедоку, спалили Анжеліку Лабарет, запідозривши її у відьмацтві. Тоді ж, французи, почали «переводити через вогонь»  осіб різного віку і статі, яких підозрювали у антикатолицькій єресі катарів. Такий спосіб «очищення людських душ» невдовзі перейняли Німеччина, Польща, Чехія та інші країни.
.
   Спалювали жінок і чоловіків за чаклунство і в Галичині, причому останню «відьму» у нас спалили якихось півтораста літ тому.
.
Про це, з усією скрупульозністю справжнього вченого-етнографа, описує секретар комісії НТШ і дійсний член Празької і Віденської академій наук, Володимир Гнатюк у своїй праці «Купанє і паленє відьм у Галичині» (1912; лінк на повний виклад його праці див. нижче цього тексту).
.
Далі подаю фрагменти його записів, які стосуються подій на території сьогоднішніх Львівської, Тернопільської і Івано-Франківської областей.
.
   Отже, с.Нагуєвичі (сьогодні – Дрогобицького району). Під час епідемії холери 1821 року, коли в селі люди почали масово помирати, один хлопчина признався у тому, що він є упирем і вказав на низку односельчан які, ніби-то, теж є упирями і умертвляють людей.  Перелякані тою звісткою селяни зібрали схід села і на тій громадській раді вирішили спалити усіх названих «упирів» на вогнищі з тернини.  Тоді зігнали на майдан посеред села тих «упирів», зв’язали і почали по одному кидати у вогонь. За розповідями очевидців, деякі з них помирали швидко, а дехто зумів якось визволитися і втекти. Однак, після цього спалення холера не вщухла, а організаторів було притягнуто до відповідальності і позасуджувано на різні терміни. Тоді ж, у сусідньому селі Ясениці Сільній було спалено одного чоловіка, а решта людей не дав попалити місцевий священник, який втрутився у цю справу.
.
   Не менш трагічні речі діялися й на Гуцульщині. Так, біля с.Микуличин біля Яремча останню «відьму» спалили 1827 року, а у с.Верхній Березів на Косівщині, на околиці села навіть було окреме місце, яке називали «Згарище» і на якому спалювали мертвих «упирів». Далі подам зі слів Семена Бойчука із сусіднього села Текуча, за словами якого «…тут, за горбком, у Березові була відьма…її вночі впіймали, завинули у верету і понесли на Згарище. Положили терня, підпалили та й кажуть, щоби признала, що вона відьма. А вона  ні, та ні. Проситься, плаче…Йо! Не помогло. Спалили… А потім сиділи по криміналах за тото, бо хтось вчув, як вона кричала та й доніс у Коломию знати».
   Ще один гуцул – Дмитро Малкович зі с.Зібранівці біля Коломиї розповідав, що «…там у нас, в Березові, звідки я родом, був один чоловік, може й не упир, та й помер надворі через сильний мороз. Коли його поховали, то він потім ходив і кричав…Відьма, що звалася Маруся Перцова сказала, що треба його відкопати, кинути у вогонь і спалити. І, після цього як його спалили на терновому вогні за селом, то вже не чути було ні вівкання, ні нічого».
.
   Зі слів гуцула Ілька Стовп’юка зі с.Іспас, коли у сусідньому селі в черговий раз виявляли відьм, то їх вели на сусідню гору Готарь «…і там розкладали терновий вогонь, і зв’язували, і кидали їх до того огню…То були чоловіки, жінки й дівчата, бо вони не пускали йти дощу…А тато мій казали, що пригадують, як їх дідо ходив туди дивитися, бо від нас багато людей ходило. Відти давали знати, коли тото буде, як тепер віче, та й хто хотів, то і йшов».
.
   Не менш цікаву розповідь, але вже - про відьму Кошулиху, записав Володимир Гнатюк від 60-літньої Афії Антоняк зі села Голови, що біля Косова. Років сорок п’ять перед тим
.
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

 «…під час сінокосу, влітку, настала така посуха, що де б не ступив ногою, то трава розсипалася на порох, не було що худобині навіть скубнути. А була тоді в селі одна старезна баба, без жодного зуба у роті, яку звали Кашулею і її, як відьму, викликали до різних справ. Того літа, в тоту страшну посуху пішов поголос по селі, що то не інакше, а таки та відьма Кошуля сперла дощ та й через неї гине стільки народу та й худоба…Тоді усі зібралися і пішли ловити та й палити Кошулю, аби пускала дощ, бо народ геть вигибав з посухи…Тоді Луцьо Іринджін бере бабу за руку, та й голу, веде, поперед себе, з двору, примовляючи: «Ти, - каже Луцьо, людей зводиш є…у я твою маму псом здохлим! Зараз, є…ти псом маму, маємо тебе, бабо, палити на глоговому і терновому хмизі, аби ти пустила нам дощ, аби ти вже раз згоріла, аби ніхто не запирав дощу і не робив посуху. Баба Кашуля проситься, але нема спасу і Луцьо жене бабу у долину палити на хмизі. Всі довкола горланять і кричать, щоби він швидше гнав бабу. Луцьо веде бабу за праву руку та так материть і кляне ту бабу, що страх та все поривається її вдарити. А сам той Луцьо то таке вже зісохле та худе... А баба Кашуля все ся просит: «Йой, пустіть мене, бо я відьма не на дощ, а лише до жнив, я дощ не затримую. Пустіть мене».  А той Луцьо кричить на бабу: «Що, є…ти маму в душу, а жнива нам грошей не коштують? Ти гадаєш, що нам легко даються ті жнива, аби ти нам їх обгризала? Ми тобі зараз зробимо конец». Луцьо так скоро бабу гнав, що та не мала часу прикриватися. А в баби геть була п...да гола, єк у дівчини. То певний знак, що відьма. Я си добре дивила, бо я пішла з Василиною Онуцьковою дивитиси, шо будут робити з Кошулев. Але, як тільки Луцьо загнав Кошулиху на ту купу хмизу, яку вже мали підпалити, то нараз на небі з’явилася маленька хмарка, яка, на очах, щораз більшала і темніла. Аж раптом, з усіх чотирьох сторін як заблискає, як загримить! Вдарила така страшна злива, як ніби хто лив із відра. Ми всі ледве повтікали. Та й той Луцьо лишив бабу та й утік. Лишень сама Кошулиха залишилася стояти на дорозі. Від того часу відьми вже не сперали дощу. Отак то все було і я то все виділа своїми очима» (записано зі слів Афії Антонєк у 1908 році)
.
   ...Для мене ці записи Володимира Гнатюка цікаві тим, що дають підстави для пошуків і вивчення, у наших Карпатах і на Прикарпатті, місць отих масових спалень людей, які тривали, судячи з усього, з дуже давніх часів і, подекуди,  були біля кожного другого села.
.
Фактично, тут ми маємо справу з новим типом археологічних пам’яток, який не можна відносити ні до господарсько-побутових, ні до культових (оскільки культ передбачає місця поклоніння, а тут – зовсім інша справа), ні до поховальних об"єктів.
.
У дописі використано матеріали з ресурсу:https://elib.nlu.org.ua/view.html?id=1049&fbclid=IwAR2ewppDuG_0GE-JjVphF6yo5IYg3_EhWzCx40U_YlEMzg6cyCL6HJgYVPM

Микола Бандрівський
Голова Археологічної комісії у Наукове товариство імені Шевченка у Європі
зав.відділом Інституту релігієзнавства у Львівський Музей історії релігії
Працює в Інститут українознавства ім. І.Крип'якевича
Вивчав Історія у Ivan Franko National University of Lviv
.

   
Але, як тільки Луцьо загнав Кошулиху на ту купу хмизу, яку вже мали підпалити, то нараз на небі з’явилася маленька хмарка, яка, на очах, щораз більшала і темніла. Аж раптом, з усіх чотирьох сторін як заблискає, як загримить! Вдарила така страшна злива, як ніби хто лив із відра. Ми всі ледве повтікали. Та й той Луцьо лишив бабу та й утік. Лишень сама Кошулиха залишилася стояти на дорозі.

таки точно відьма )))
   
Довбані інфантили....
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

гарні приклади химерності словосполучення "народна мудрість"
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

"народна мудрість"
Такого не буває. Tупість народна є, навіть в кожному селі інакша, а от мудрості народної не буває.
   
Картопля підробляє замість сстарікашки? Він же вроді порохобот був? В мудачука краще платять?
   
які тривали, судячи з усього, з дуже давніх часів і, подекуди,  були біля кожного другого села
Перераховано 7 випадків, робиться висновок про 'кожне друге село'.
ПС а я люблю жарену у вогні картоплю, і в КОЖНОМУ селі Галичини люблять
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Не читав. Якісь жахіття з середньовіччя?
   
Так шо, цэ автэнтычни галычаны так по кацапськы матюкалыся? Вжэ тоди москали йих скацапылы?  8-:
   
Досвід Расіі, 20-те століття
Знищували населення мілліонам  в таборах, калхозах, тюрмах, псіхушках, стройках вєка, войнах по всєму свєту і т.д



Останнє редагування: 1 серпня 2021 06:30:20 від dacko2
   
Картопля підробляє замість сстарікашки? Він же вроді порохобот був? В мудачука краще платять?

Картопля колишне голосятко,  помаленьку підсцикає за зелень.
Західна Україна таким спати-їсти-срати спокійно не дає, це точно.
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Ну й що ТС хотів сказати ?
Селяни у всіх народів у всі часи розумом не відрізнялися
Я про кацапів й поляків можу таке саме знайти ..й що з того ?
   
За совєтів хліб  був по 16 копійок з-за буханку, а зарплата 65 рублєй в місяць
 життя (tu)
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Бльо...ТС географічний дебіл  :facepalm1:
Прямо як кацапи. Очевидно автор цього опису - теж
Всі приклади спалення - з Гуцульщини, яка ж це Галичина?

 
   
Християнство головного мозку :facepalm1:
   
яка ж це Галичина?
+
   
Бльо...ТС географічний дебіл  :facepalm1:
Прямо як кацапи. Очевидно автор цього опису - теж
Всі приклади спалення - з Гуцульщини, яка ж це Галичина?

Нагуєвичі яка нах Гуцульщина що не є Галичина
   
Картопля колишне голосятко,  помаленьку підсцикає за зелень.
Західна Україна таким спати-їсти-срати спокійно не дає, це точно.
Правильно- захід України
"Західна Україна " то у совків та кацапів
   
ну, язичники теж цим не бридили. правда в якості жертвоприношень богам, а різноманітних відьом тоді навпаки шанували.
а в Індії і до цієї пори тварин. коли там свято богині Калі кров козенят з храмів рікою тече.

але тут не відпишеться атегорія емігів "українці дикуни, а ми не такі, і примазалися до цивілізованого суспільства". бо і європейці і американці теж тим займалися.
і що цікаво, видно що багато людей постраждало саме через фантазії дітей.
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини
abg

Такого не буває. Tупість народна є, навіть в кожному селі інакша, а от мудрості народної не буває.


Неправда.

В народі є багато мудрості, інакше це не народ, а сброд.

А тупість є, тільки не в народі, а в сброді різному.

Як приклад можна навести тирнет-хворуми, - місця де тупість буває заглядає.

Ну, або у владі. Тупорилі чинуші-злодюжки, наприклад.
   
є…у я твою маму псом здохлим!
Зараз, є…ти псом маму,
Що, є…ти маму в душу,
який колоритний мат. вперше таке чую. :gigi:  (tu)
   
Типу людські жертвоприношення це щось унікальне....
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини
abg

Бльо...ТС географічний дебіл  :facepalm1:
Прямо як кацапи. Очевидно автор цього опису - теж
Всі приклади спалення - з Гуцульщини, яка ж це Галичина?


Він не просто дебіл, а диверсант  кремлівський.

Пацієнт для СБУ.
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини
abg

Такі теми - пряма і безпосередня диверсія антиукраїнська.

Придивіться до її учасників уважно....
   
так це ж суд Лінча, нє?
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Ну й що ТС хотів сказати ?
Селяни у всіх народів у всі часи розумом не відрізнялися
Я про кацапів й поляків можу таке саме знайти ..й що з того ?

абсллютно
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

так це ж суд Лінча, нє?

так так
   
абсллютно



оооо, це святотатство
україножерська фраза  (td)
   
Україножер олді який живе в Україні і харчуєтсья зарплатою української держави, радий що картопля приніс уську маніпулятивну статтю комуняки. І що має україножера тепер ще одного в друзях зелених...

Суть зелених україножерів, брехати і маніпулювати про Україну і восхваляти Мські укази і Валуївську церкуляри... Хтоб сумнівався?
   
Ну й що ТС хотів сказати ?
Селяни у всіх народів у всі часи розумом не відрізнялися
Я про кацапів й поляків можу таке саме знайти ..й що з того ?
та навіть містяни з благообразними слугами божїми і ісусовим милосердям і людолюбством

Процес над салемськими відьмами
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81_%D0%BD%D0%B0%D0%B4_%D1%81%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%BC%D0%B8_%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%8C%D0%BC%D0%B0%D0%BC%D0%B8
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Україножер олді який живе в Україні і харчуєтсья зарплатою української держави, радий що картопля приніс уську маніпулятивну статтю комуняки. І що має україножера тепер ще одного в друзях зелених...

Суть зелених україножерів, брехати і маніпулювати про Україну і восхваляти Мські укази і Валуївську церкуляри... Хтоб сумнівався?

автор цілком нормальний і сторінка у нього цікава

https://www.facebook.com/profile.php?id=100001850064547

Останнє редагування: 1 серпня 2021 08:49:13 від Potato
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

оооо, це святотатство
україножерська фраза  (td)

це звичайно в масі
насправді село дало багато і вчених і митців
тож не варто застосовувати стереотипи до будь якої людини
виходячи з місця її народження, кольору шкіри і тд
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Поржали фуповцы над тупыми селюками, которые думают, что ведьмы крадут дождь, и пошли писать в ветку про то, как китайцы вывели вирус
   
Поржали фуповцы над тупыми селюками, которые думают, что ведьмы крадут дождь, и пошли писать в ветку про то, как китайцы вывели вирус

 (tu)  а то таки так  :laugh:
   
Гнатюк - відомий і поважний вчений.
Він зафіксував факти.
(а вже кожний коментує їх у силу свого розуму/чи його відсутності)
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

Такі теми - пряма і безпосередня диверсія антиукраїнська.

Придивіться до її учасників уважно....

А що тут антиукраїнського :facepalm1: тут описано християнську етику яку хочуть запровадити в школах.

 :facepalm1:
   
Гнатюк - відомий і поважний вчений.
Він зафіксував факти.
(а вже кожний коментує їх у силу свого розуму/чи його відсутності)
Він холоп з комплексом меншовартості, який підганяє факти під думку, в нас теж було і таке, ми не меншовартісні...

Хоча з того що навів картопля, випливає інше... Українці мало переймались розборками такого  типу, бо церква мала достатньо влади щоб недопускати суд лінча, і силу руського права Ярослава мудрого, яке діяло і на території Австрії і мало силу не допускати лінч.

Тому що цей лінч насправді рідко зустрічається як виняток... В тот час як на території навіть США і Церської Московії ... Московити армією знищували старовірів.
   
Re: Спалювання людей живцем: досвід Галичини

ТовариСЧи! в атнашении ведьм были везде отдельные пИрИгИбы! Однако,товариСЧи,нельзя тИрять бЗдительности !  Ведьмы есть, но стучать надо чаще!

 
   

Цю тему переглядають:

0 Користувачів і 1 гість
 
Повна версія